دبیرخانه مرجع صلاحیت دار ملی فناوری های اقلیم
FA EN

کنفرانس محیطزیستی نمایندگان مجالس آسیا – اقیانوسیه

کنفرانس محیطزیستی نمایندگان مجالس آسیا-اقیانوسیه

تهران، ۱۲ دسامبر ۲۰۱۹ (ایکنا) – محمدرضا تابش، نماینده مجلس ایران با اشاره به اقدامات انجام شده توسط جمهوری اسلامی ایران در رابطه با حفظ محیط‌زیست، گفت: مبارزه با تغییرات آب‌وهوایی نیاز به یک تصمیم بین‌المللی دارد.

تابش اظهارات خود را در مورد کنفرانس نمایندگان پارلمان آسیا و اقیانوسیه در مورد محیط‌زیست و توسعه (APPCED)  که در سئول برگزار شد، بیان کرد. وی گفت که مجلس شورای اسلامی ایران APPCED را فرصتی برای بحث و گفتگو در مورد جنبه‌های مختلف تغییرات آب‌وهوایی، تقویت ظرفیت‌های منطقه‌ای موجود و ترویج هم‌افزایی بین کشورها با توجه به بهبود محیط‌زیست می‌داند.

با توجه به اینکه ایران در منطقه‌ای با آب‌وهوای خشک و نیمه‌خشک قرار دارد و با وجود آسیب‌پذیری در اثر تغییر آب‌وهوا که منجر به ریزش منابع آب، افزایش آلودگی هوا، خشک‌سالی و خشک شدن تالاب‌ها و در نهایت افزایش مناطقی تحت تأثیر گرد و غبار است ، وجود دارد. همواره با اتخاذ تمام ابزارها و فناوری‌های موجود سعی در پیشگیری از شیوع این خسارت‌ها داشته است. وی با بیان اینکه متأسفانه محیط‌زیست نیز قربانی تحریم‌ها شده است، وی با بیان اینکه تحریم‌ها بهانه‌ای برای جلوگیری از توسعه کشورهای درحال‌توسعه برای اتخاذ فناوری‌های جدید و بودجه برای اقدامات اقلیمی در جمهوری اسلامی ایران تلقی می‌شود.

وی تصریح کرد: اعمال تحریم‌های ظالمانه و تأثیرات منفی آن بر محیط‌زیست منجر به تغییرات آب‌وهوایی، تنش آب، تنش غذایی و گسترش گرد و غبار و آلودگی هوا شده است. در جای دیگر در اظهارات خود، تابش به اقدامات سریع و مناسبی که دولت ایران در رابطه با احیای دریاچه ارومیه انجام داد، اشاره کرد. وی همچنین به تصویب قوانینی در رابطه با حفاظت از خاک ، هوای پاک، قانون برنامه ششم پنجم توسعه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی، کنوانسیون میناماتا، مهار استفاده از جیوه، حفظ و استفاده از منابع ژنتیکی ایران، محافظت از پارکینگ و … اشاره کرد. پروتکل حفاظت از تنوع زیستی به کنوانسیون چارچوب حمایت از محیط‌زیست دریایی دریای خزر به عنوان اقداماتی که ایران برای محافظت از محیط‌زیست انجام داده است.

در پایان، خاطر نشان می‌سازد، کنفرانس مجالس آسیا و اقیانوسیه میتواند از فرصت همکاری با برنامه مشارکتی هوای پاک محیطزیست سازمان ملل متحد برای بهبود کیفیت هوا در آسیا و اقیانوسیه، صندوق سبز اقلیم مستقر در کره جنوبی و مجمع محیطزیست ملل متحد (UNEA) جهت حمایت از برنامه‌های بینالمللی مقابله با تغییرات اقلیم حمایت نماید.

منبع: https://bit.ly/34s4GDU

نظر دهید