دبیرخانه مرجع صلاحیت دار ملی فناوری های اقلیم
FA EN

افزایش ۳۸ سانتی متری سطح آب های آزاد تا سال ۲۱۰۰

افزایش ۳۸ سانتی متری سطح آب های آزاد تا سال ۲۱۰۰

 

گازهای گلخانه‌ای ناشی از فعالیت‌های انسانی منجر به تغییرات اقلیمی و به تبع آن افزایش دمای کره زمین می شود. گرم‌ شدن زمین باعث ذوب صفحات یخ در گرینلند و قطب جنوب شده است. حال نکته مهم این است که ذوب شدن این صفحات یخ به چه میزانی موجب افزایش سطح جهانی دریا خواهند شد که این موضوع بستگی به تغییرات اقلیمی دارد.

نتایج مطالعه نشان می‌دهد اگر انسان به انتشار گازهای گلخانه‌ای با سرعت کنونی ادامه دهد، صفحات یخی ذوب‌شده‌ی گرینلند و قطب جنوب تا بیش از ۲۸  سانتی‌متر موجب افزایش سطح جهانی دریا‌ها خواهد شد. این مطالعه‌ی جدید بخشی از پروژه‌ی مقایسه‌ی بین مدل صفحات یخ (ISMIP6) است که مرکز گادرد ناسا آن را هدایت می‌کند. این تیم تحقیقاتی با مطالعه‌ی نحوه‌ی تغییر سطح دریا در شرایط متفاوت انتشار کربن، چگونگی افزایش سطح دریا را بین سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۱۰۰ بررسی می کند. با ادامه روند فعلی انتشارات  گازهای گلخانه ای، در طول این دوره‌ی زمانی، سطح یخ ذوب‌شده‌ی گرینلند حدود ۹ سانتی‌متر سطح جهانی دریاها را افزایش خواهد داد که با کاهش انتشارات این میزان به ۳ سانتی‌متر می تواند کاهش یابد.

براساس مطالعات تیم تحقیقاتی، از‌بین‌رفتن صفحات یخ در قطب جنوب می‌تواند سطح دریا را تا ۳۰ سانتی‌متر افزایش دهد و پیش‌بینی می‌شود بخش غربی قطب جنوب به‌تنهایی باعث افزایش ۱۸ سانتی‌متری در سطح آب‌های آزاد جهان شود. این افزایش سطح جهانی آب‌های آزاد فقط پیش‌بینی‌هایی برای سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۱۰۰ محسوب می‌شود و از دست رفتن صفحات یخی مربوط به دوران قبل از صنعتی شدن را شامل نمی شود.

نتایج این تحقیقات با برآوردهای هیئت بین الدولی تغییر اقلیم (IPCC) مطابقت دارد. گزارش ویژه‌ی سال ۲۰۱۹ این نهاد درباره‌ی اقیانوس‌ها و کریوسفر نشان داد که ذوب یخ ‌ها به افزایش حدود یک-‌سوم کل سطح جهانی آب ‌های آزاد منجر می‌شود. طبق گزارش سال ۲۰۱۹ IPCC، ذوب یخ‌های گرینلند بین سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۱۰۰ از ۸ تا ۲۷ سانتی‌متر سطح جهانی آب دریاها را بالا خواهد برد. طبق این گزارش، تخمین زده می‌شود که در قطب جنوب، ذوب صفحات یخ ۳ تا ۲۸ سانتی‌متر به سطح آب دریاها بیفزاید.

نتایج این تحقیق در نسخه‌ای ویژه از نشریه Cryosphere  مربوط به ماه سپتامبر منتشر شد.

 

ISMIP6  : The Ice Sheet Model Intercomparison Project for CMIP6

 

منبع: https://bit.ly/3jqtrsJ

 

نظر دهید