دبیرخانه مرجع صلاحیت دار ملی فناوری های اقلیم
FA EN

برگزار اجلاس اعضای متعاهدین کنواسیون تغییرات اقلیم سازمان ملل متحد در بن

چهل و دومین اجلاس ارکان اجرایی و علمی – فنی کنوانسیون تغییرات اقلیم سازمان ملل متحد و نهمین دور از مذاکرات تهیه توافقنامه دوربان از تاریخ ۱۱ الی ۲۱ خردادماه سال جاری در شهر بن آلمان برگزار گردید.

از مهمترین مباحث مطرح شده در چهل و دومین اجلاس ارکان کنوانسیون، موضوعات مرتبط با فناوری بوده است. در این خصوص اقدامات مترتب بر مکانیزم فناوری با تکیه بر برنامه انتقال فناوری پوزنان مورد بحث و بررسی قرار گرفت. در این اجلاس مقرر گردید که صندوق تسهیلات جهانی محیط زیست (GEF) حمایت مالی خود را از کشورهای در حال توسعه به منظور تهیه ارزیابی نیازهای فناوری با همکاری مرکز و شبکه فناوری اقلیم (CTCN) جهت ارائه خدمات فنی ادامه دهد. در این خصوص کشورهای توسعه یافته نیز ملزم به حمایت­های لازم از صندوق تسهیلات جهانی محیط زیست شدند. همچنین مراحل تهیه توافقنامه دوربان با بررسی بخش­های مختلف آن در طی روزهای برگزاری اجلاس ارکان کنوانسیون برگزار گردید. از جمله مهمترین موضوعات چالشی توافقنامه آتی، موضوع فناوری می­باشد که در گام نخست اقدام به حذف و یا ادغام برخی بندهای مشابه در سند مذاکراتی ژنو در بخش فناوری گردید و سپس بحث و بررسی هریک از بندهای مربوطه آغز شده که با توجه به محدودیت زمانی اجلاس، ادامه گفتگوها به جلسه آتی و در شهریور سال جاری موکول گردید.

شایان ذکر است که در حاشیه جلسات رسمی، کارگاه­های تخصصی در خصوص فناوری و با محوریت جایگاه و نقش حقوق مالکیت معنوی و نحوه تامین مالی فناوری­ های زیست محیطی طی روزهای اجلاس برگزار گردید.

نظر دهید