دبیرخانه مرجع صلاحیت دار ملی فناوری های اقلیم
FA EN

برگزاری بیست و دومین اجلاس اعضای متعاهدین (COP22) کنوانسیون تغییرات اقلیم سازمان ملل متحد در مراکش

بیست و دومین اجلاس اعضای متعاهدین (COP22) کنوانسیون تغییرات اقلیم سازمان ملل متحد (UNFCCC) با حضور نمایندگان ۱۹۵ کشور از تاریخ ۱۷ الی ۲۸ آبانماه ۱۳۹۵ در مراکش برگزار گردید.

تصویب توافقنامه پاریس در COP21 به عنوان بزرگترین اجماع بین ­المللی در ارتباط با تغییرات اقلیم می­باشد که تا کنون به وقوع پیوست است. شرایط اجرایی شدن توافقنامه پاریس در تاریخ ۱۳ مهرماه ۱۳۹۵ و بعد از حدود ۱۰ ماه از تصویب آن احراز گردید. لذا بررسی تبیین جزئیات، تدوین آیین ­نامه­ ها و وضع مقررات و قوانین به منظور اجرایی کردن توافقنامه پاریس از جمله مهمترین اهداف برگزاری اجلاس مراکش بوده است. این اجلاس در واقع شروعی بر فرآیند ایجاد بسترسازی­ های لازم جهت به سرانجام رساندن “توافقنامه پاریس” می­باشد. مقرر شده است که تا سال­های باقیمانده تا ۲۰۲۰ اقدام به تدوین دستورالعمل­ های اجرایی با حضور فعال نمایندگان کشورهای توسعه­ یافته و در حال توسعه گردد.

علاوه بر دستور کار تعیین دستورالعمل­ ها و آیین­ نامه های اجرایی توافقنامه پاریس، این اجلاس دستور کارهای مرسوم دیگری از جمله بررسی نحوه تامین مالی طرح ها و اقدامات مقابله با تغییرات اقلیم و همچنین عملکرد مکانیزم فناوری را داشت که عملکرد آنها از سوی نمایندگان کشورهای مختلف مورد بررسی قرار گرفت. در این راستا برای نخستین بار در خصوص ارتباط فیمابین مکانیزم­ های مالی و فناوری، که بتوان از طریق آن برنامه­ های فناورانه کشورهای در حال توسعه حمایت نمود؛ به منظور ارائه دستورالعملی مشخص از سوی کشورها مورد مذاکره قرار گرفت. این حمایت­ ها شامل تحقیق و توسعه و نوآوری ناشی از انجام فعالیت­ های مختلف در تمام طول چرخه فناوری نیز می­ باشد.

در بخش تامین مالی نیز از کشورهای توسعه ­یافته خواسته شد تا سال ۲۰۲۰ میلادی سالیانه ۱۰۰ میلیارد دلار برای مقابله با گرمایش زمین و تغییرات اقلیمی در اختیار صندوق سبز اقلیم به منظور کمک به کشورهای در حال توسعه قرار دهند.

ایران نیز در حاشیه اجلاس مراکش، اقدام به برگزاری نشستی با موضوع ریزگردها با حضور خانم دکتر ابتکار؛ معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت از محیط زیست، مدیر برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد و معاون مدیرکل سازمان ملل نمود.

نمایندگان مرجع ملی صلاحیتدار فناوری های اقلیم (NDE) نیز در مذاکرات مربوط به بخش فناوری حضور یافته و مواضع کشور را در نشست­ های مرتبط اعلام نمودند.

نظر دهید