دبیرخانه مرجع صلاحیت دار ملی فناوری های اقلیم
FA EN

برنامه ایالت بایرن آلمان در حفاظت از اقلیم و محیط‌زیست

برنامه ایالت بایرن آلمان در حفاظت از اقلیم و محیط‌زیست

دولت آلمان اجرای برنامه ابتکار بین‌المللی حفاظت از اقلیم که هدف آن کمک به پیاده‌سازی و تامین مالی پروژه‌های مرتبط با حفظ اقلیم و تنوع زیستی در کشورهای در حال توسعه و در حال گذار می‌باشد را در دستور کار دارد. این ابتکار توسط وزارت محیط‌زیست، حفاظت از طبیعت و ایمنی هسته‌ای کشور آلمان و بر اساس مصوبه پارلمان مرکزی این کشور تامین مالی می‌شود. اولاف شولتز، وزیر دارایی آلمان، ضمن دفاع از بسته اقلیمی و رد انتقادها به این برنامه‌، عنوان داشت: «این برنامه در مجموع کمک خواهد نمود که به اهداف اقلیمی مدنظر برای سال ۲۰۳۰ در زمینه حفاظت از اقلیم دست پیدا کنیم».

توافقنامه‌های بین‌المللی، برنامه‌ی ملی حفاظت از اقلیم و موافق ائتلاف باواریا، اهداف بلندپروازنه‌ای را برای محدود کردن افزایش جهانی دما تدوین کرده‌اند و در راستای خنثی‌سازی گازهای گلخانه‌ای تا سال ۲۰۵۰ تلاش می‌کنند.

از سال ۲۰۰۸ ایالت بایرن طرح‌هایی جهت حفاظت از اقلیم در دستور کار داشته است. به‌طوری‌که حدود یک میلیارد یورو در این حوزه سرمایه‌گذاری نموده و توانسته است که سرانه تولید کربن‌دی‌اکسید در سال را در این ایالت به حدود ۶ تن برساند. (سرانه تولید کربن‌دی‌اکسید در سال برای آلمان حدود ۹ تن و برای آمریکا متحده حدود ۱۶ تن است). همچنین در سال ۲۰۱۴، «برنامه حفاظت از اقلیم باواریا ۲۰۵۰» تنظیم شد. با اجرای این برنامه، انتشار سرانه گازهای گلخانه‌ای در سال به میزان ۲ تن کاهش پیدا خواهد کرد. این بسته شامل ۱۱ اقدام می‌باشد که از آن‌‌ها می‌توان به اولویت بودجه‌ای به حفاظت آب‌وهوای شهری، نوسازی انرژی اماکن دولتی، سیستم ذخیره‌سازی کربن‌دی‌اکسید طبیعی، نوسازی باتلاق‌های زغال‌سنگ (Coal Swamp)، همکاری بین شرکت‌ها و شهرداری‌ها در زمینه‌های مدیریت آب، حفاظت از محیط‌زیست، کشاورزی و جنگلداری و تامین مالی مورد نیاز تحقیقات جهت بهبود محیط‌زیست اشاره کرد.

ایالت بایرن همواره در تلاش بوده است تا هم از محیط‌زیست و هم از فعالیت‌های اقتصادی حمایت کند. نخستین بار در سال ۱۹۹۵، توافقنامه محیط‌زیستی بایرن (Bavaria Environmental Agreement) بین دولت ایالت بایرن و اقتصاد بایرن امضا شد. در این توافقنامه، اعتقاد مشترک دولت و وزارت اقتصاد، مبنی بر حمایت از منابع طبیعی با کمک داوطلبانه و مطمئن بین دولت و صنعت بوده بیان شده است. با انجام پروژه‌های  مشترک توسط دولت و صنعت، پیمان محیط‌زیست باید این نکته را آشکار سازد که نه تنها اقتصاد و محیط‌زیست با یکدیگر مخالف نیستند بلکه در کنار هم در حفظ شغل و رفاه نقش دارند. لازم به ذکر است، تاکنون بیش از ۷۰۰ پروژه به‌عنوان بخشی از پیمان محیط‌زیست انجام شده است.

هوبرت آیوانگر، وزیر اقتصاد بایرن، معتقد است که مسائل مربوط به حفاظت از اقلیم از طریق اعمال ممنوعیت‌ها و تحمیل هزینه‌ها از اساس اشتباه می‌باشد. مالیات‌ کربن، رقابت در صنعت داخلی را بدتر می‌کند. در عوض، ارائه مشوق‌ به صنعت و شهروندان جهت کاهش انتشار کربن‌دی‌اکسید، ارائه مشوق‌های مالیاتی برای نوسازی ساختمان با صرفه اقتصادی و همچنین توسعه انرژی‌های تجدید پذیر کارا و مفید هستند. مایکل هوتر، مدیر مرکز تحقیقات تجارت آلمان در کلن، اعلام کرده است: «ما در پاسخ به تغییرات آب‌وهوایی به نوآوری نیاز داریم»، هوتر معتقد است: «اگر می‌خواهیم ثروت را از آلودگی محیط‌زیست و مصرف منابع تا حد ممکن جدا کنیم، به افرادی احتیاج داریم که با شجاعت در مسیر آزمایش، نوآوری حرکت و در این راه سرمایه‌گذاری کنند. ما به کارآفرینان و سرمایه احتیاج داریم». حافظت از اقلیم می‌تواند تحولات و نوآوری‌های فناوری را برانگیزد و مزیت‌های شرکت‌ها را در رقابت‌های بین‌المللی فراهم کند. آیوانگر وزیر امور اقتصادی می‌گوید: «ثبت اختراعات و محصولات از بایرن، امکان ایجاد فرصت‌هایی در بازار فردا است». با این وجود، این امر به یک محیط سازگار با نوآوری و یک سیستم تشویقی برای فناوری‌ها جهت کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای نیاز دارد.

محافظت از اقلیم، حمایت از اقتصاد عنوان سند راهبرد اقلیمی است که در سپتامبر ۲۰۱۹ تصویب شده است. این سند، این مفهوم را بیان می‌دارد که «ما تلاش می‌کنیم تا کربن‌دی‌اکسید را محدود کنیم اما با برقراری مالیات بر کربن‌دی‌اکسید مخالف هستیم». با تجارت انتشار کربن در سطح ملی می‌توان به یک راه‌حل جهت کاهش کربن‌دی‌اکسید از مسیر اقتصاد رسید. دقیقا برخلاف نظریه مالیات کربن که باعث فشار بیشتر به شهروندان و صنایع، بدون دستیابی به منافع زیست‌محیطی می‌شود.

مسئولین وزارت محیط‌زیست ایالت بایرن اعلام کرده‌اند که در حال حاضر علاوه بر پیشرفت در صنایع، محیط‌زیست را حفظ کرده و از این حیث در جایگاه مطلوبی قرار دارند.

منبع: https://bit.ly/2CS7vCQ

نظر دهید