دبیرخانه مرجع صلاحیت دار ملی فناوری های اقلیم
FA EN

توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر و کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای

توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر و کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای

تولید برق از منابع تجدیدپذیر منانع انتشار گازهای گلخانه‌ای به میزان ۳.۰۴۸ تن در طول ۹ ماه اول سال ۲۰۲۰ خواهد شد (۲۲ مارس– ۲۱ دسامبر). تولید برق از تجدیدپذیرها در بازه یاد شده، منجر به صرفه‌جویی ۱.۲۶۳ میلیارد مترمکعبی مصرف سوخت‌های فسیلی می‌شود.

مطابق داده‌های منتشر شده توسط سازمان انرژی‌های نو و بهره‌وری انرژی ایران (ساتبا)، میزان تولید از نیروگاه‌های تجدیدپذیر بیش از ۴.۴۴۸ میلیارد کلیووات ساعت در بازه یاد شده خواهد بود. در حال حاضر، ظرفیت نیروگاه‌های تجدیدپذیر در حال احداث در کشور ۳۳ مگاوات و ظرفیت نصب شده چنین نیروگاه‌هایی ۸۴۹ مگاوات می‌باشد. ظرفیت نیروگاه‌های بزرگ مقیاس نصب شده ۱۱۸ مگاوات و در دست سخت ۳۷ مگاوات می‌باشد.

تجدیدپذیرها (با احتساب برقابی)، تنها ۶ درصد از تولید برق کشور را دارند، درحالیکه گاز طبیعی ۹۰ درصد از سبد سوختی نیروگاه‌ها را شامل می‌شود. هدفگذاری ایران برای ۵ سال پیش رو، افزایش ۵۰۰۰ مگاواتی ظرفیت تجدیدپذیرها می‌باشد تا هم بتواند تقاضای داخل را پاسخ دهد و هم حضور خود را بازار منظقه‌ای برق گسترش دهد.

مطابق با اعلام ساتبا، تعداد نیروگاه‌های خورشیدی کوچک مقیاس که در بخش خانگی و یا صنایع کوچک استفاده می‌شود، به طور قابل متوجهی در حال افزایش می‌باشد که این امر نشان‌دهنده اینست که بخش خانگی و صنایع کوچک، فناوری‌های جدید را با آغوش باز پذیرفته‌اند و سرمایه‌گذاران نیز مشتاقند در این حوزه مشارکت داشته باشند. سال گذشته رئیس ساتبا، سید محمد صادق‌زاده، گفته بود که ایران درنظر دارد که برق تولید از منابع تجدیدپذیر را در سبد صادراتی خود قرار دهد.

منبع: https://bit.ly/2Zuazjj

 

نظر دهید