دبیرخانه مرجع صلاحیت دار ملی فناوری های اقلیم
FA EN

شرایط خنثی اقلیمی: هدفگذاری سال ۲۰۵۰ اتحادیه اروپا

شرایط خنثی اقلیمی: هدفگذاری ۲۰۵۰ اتحادیه اروپا

 

اتحادیه‌‌ی اروپا اولین اقتصاد بزرگ جهان خواهد بود که موفق می‌‌شود با کنترل مؤثر انتشار کربن به شرایط اقلیمی خنثی برسد.

اتحادیه‌‌ی اروپا قصد دارد تا سال ۲۰۵۰، به اولین اقتصادی در جهان تبدیل شود که ازلحاظ اقلیمی خنثی خواهد بود. بنابراین پس از آن زمان، انتشار گازهای گلخانه‌ای باید با روش‌هایی نظیر کاشت درختان یا با ذخیره این گازها در زیر زمین جبران شود. تا سال ۲۰۵۰، انتشار خالص کربن باید به صفر برسد تا همچنان امکان محدودکردن دمای کره زمین به زیر ۱.۵ درجه‌‌ی سانتی‌‌گراد در پایان قرن جاری وجود داشته باشد. اتحادیه‌‌ی اروپا معتقد است این اقدام همچنین خطر مرگ زودرس براثر آلودگی هوا را تا ۴۰ درصد کاهش خواهد داد.

شرایط خنثی اقلیمی به این معنی است که میزان گازهای گلخانه‌ای منتشرشده با میزان گازهای حذف‌شده از جو به تعادل برسد. بنابراین، آن حجم از گازهای گلخانه‌ای که توسط نیروگاه‌های برق تولید می‌شوند، باید ازطربق جذب گازهای گلخانه‌ای با روش‌هایی مانند کاشت جنگل‌های جدید یا فناوری‌های جذب کربن خنثی شود.

رسیدن به این هدف، نیازمند کاهش بسیار زیاد گازهای گلخانه‌ای درمقایسه ‌با وضعیت فعلی است. از سال ۱۹۹۰، اتحادیه‌‌ی اروپا میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای خود را بیش از ۲۰ درصد کاهش داده است. این درحالیست که اقتصاد کشورهای عضو این اتحادیه نیز همچنان به روند روبه‌رشد خود ادامه داده‌اند. آن‌ها هدف خود را برای سال ۲۰۳۰، کاهش میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای به‌میزان ۴۰ درصد تعیین کرده‌اند. اتحادیه‌‌ی اروپا معتقد است که به این هدف دست خواهد یافت و درنظر دارد با برداشتن گامی بلندتر برای سال ۲۰۵۰ به شرایط اقلیمی خنثی دست یابد.

اتحادیه‌‌ی اروپا هشت سناریوی مختلف را برای کاهش گازهای گلخانه‌‌ای در میان کشورهای عضو تدوین کرده که دو مورد از این استراتژی‌ها می‌تواند شرایط اقلیمی خنثی را در اروپا محقق کند. این کار را می‌توان با فناوری‌های فعلی نظیر انرژی خورشیدی و بادی انجام داد، بدین‌ترتیب که باید با افزایش ظرفیت این نیروگاه‌‌ها، تا ۸۰درصد برق اروپا را ازطریق این منابع تأمین کرد. اقداماتی مبنی بر افزایش بهره‌وری انرژی مانند عایق‌‌بندی منازل نیز باید افزایش یابد تا مصرف انرژی تا اواسط قرن جاری به نصف برسد. این اقدامات دستیابی به اهداف توافق‌نامه‌ی پاریس را تسهیل خواهد کرد. شایان ذکر است که چنین اقداماتی هزینه‌‌ی زیادی دربردارد ولی موجب افزایش ۲ درصدی تولید ناخالص داخلی می‌شود و واردات انرژی را تا ۷۰ درصد کاهش می‌‌دهد و تا ۳ ‌میلیون یورو صرفه‌‌جویی اقتصادی را به‌دنبال خواهد داشت.

گزارش هیئت بین‌الدولی تغییر اقلیمی (IPCC) درباره‌ی محدودکردن افزایش دما به زیر ۱.۵ درجه‌‌ی سانتی‌‌گراد، درواقع فراخوانی برای بیداری است. همچنین، گزارش‌هایی نظیر Emission Gap Report مشخص کرده‌اند فاصله‌‌ی بین تعهدات کشورها درباره‌ی توافق پاریس و اقدامات واقعی آن‌‌ها دراین‌زمینه چقدر بوده است. اگر آن‌‌گونه که کمیسیون اتحادیه اروپا پیشنهاد می‌کند، سال ۲۰۵۰ را نقطه‌‌ی هدف در رسیدن به انتشار کربن صفر درنظر بگیریم، نیاز شدیدی به اتکا به روش‌‌های حذف دی‌‌اکسیدکربن از جو خواهد بود. روش‌‌هایی که به‌‌رغم وجود پیشنهادهای فراوان، هنوز روش اجرای آن‌‌ها ابهام دارد. سوئد قوانینی برای دستیابی به انتشار خالص صفر تا سال ۲۰۴۵ وضع کرده است. کشورهای دیگر نیز درحال‌بررسی این طرح هستند؛ ازجمله بریتانیا که از کمیته‌‌ی تغییرات اقلیم خود خواسته تا گزارشی درباره‌‌ی این ایده ارائه کند. اتحادیه‌‌ی اروپا می‌گوید کشورهای عضو باید درباره‌ی نحوه‌‌ی رسیدن به این هدف بلند‌‌مدت بحث و تبادل‌‌نظر کنند. هدف از این برنامه انطباق با استراتژی بلندپروازانه‌‌ای است که سازمان‌ملل برای سال ۲۰۲۰ درنظر گرفته است. بااین‌حال، هرگونه توسعه‌ی بیشتر این طرح احتمالا وابسته به تصمیم کمیسیون جدید اروپا خواهد بود که قرار است سال آینده انتخاب شود.

منبع: https://bbc.in/2wjD60s

نظر دهید