دبیرخانه مرجع صلاحیت دار ملی فناوری های اقلیم
FA EN

تحریم ها مانعی در برابر تلاش ایران برای کاهش آلاینده های کربنی هستند

تهران– ایرنا- سرپرست هیات ایران در مذاکرات آب و هوایی ملل متحد در ‘بن’ گفت : اگر تحریم های اقتصادی آمریکا، سازمان ملل و اتحادیه اروپا برداشته شود، ایران می تواند تلاش خود را در زمینه کاهش آلاینده های کربنی حاصل از سوخت های فسیلی به چهار برابر افزایش دهد.

به گزارش گروه اخبار علمی ایرنا از بلومبرگ، مجید شفیع پور، رئیس هیات ایرانی اعزامی به بن در مصاحبه با بلومبرگ همچنین گفت که ایران قصد دارد تا اواسط ماه نوامبر (اواخر آبان ماه) طرح خود را در باره اقدامات مورد نظر در راستای محدودسازی گازهای گلخانه ای، ارائه دهد.
وی ادامه داد: به واقع ما باید دو نوع برنامه داشته باشیم؛ یکی از این برنامه ها باید براساس فناوری های موجود که در اختیار داریم، سرمایه گذاری ها و منابع مالی فعلی و همچنین ظرفیت کشور تحت شرایط تحریم های ناعادلانه تدوین شود. روی دیگر این سکه که ما امیدوارانه در انتظار آن هستیم، این است که به محض برداشتن تحریم ها امکان افزایش سه تا چهار برابری تلاش ما فراهم می شود.
اهمیت رفع تحریم های ضد ایرانی در زمینه مقابله با تغییرات آب و هوا از این جهت است که با توجه به گرمایش زمین و ضرورت کاهش گازهای گلخانه ای، جمهوری اسلامی تاکنون به طور داوطلبانه برای همکاری در قالب بخشی از یک توافق جدید برای مقابله با گرم شدن کره زمین، اعلام آمادگی کرده و تلاش هایی را در این زمینه انجام داده است.
نمایندگان بیش از ۱۹۰ کشور جهان در بن گرد آمده اند تا توافق نامه ای را آماده کنند که انتظار می رود در ماه دسامبر در شهر پاریس توسط روسای این کشورها به امضا برسد.
بلومبرگ افزود: ایران قصد دارد تعهدات خود را در رابطه با کاهش گازهای گلخانه ای در نیمه دوم نوامبر رسما به سازمان ملل متحد تقدیم کند.
شفیع پور در این رابطه به بلومبرگ گفت: «هدف ما در سازمان محیط زیست این است که پیش از سفر رییس جمهوری به فرانسه این سند را تدوین و نهایی کنیم.»
وی ضمن امتناع از ارائه ارقام دقیق در زمینه میزان کاهش انتشار گاز کربن از سوی ایران تصریح کرد که بحث و گفت و گو در این زمینه و تلاش برای جلب حمایت های لازم همچنان ادامه دارد.
بر اساس آمار موسسه منابع جهانی، ایران در حدود یک و نیم درصد از کل گازهای گلخانه ای جهان را تولید می کند.
شفیع پور گفت که ایران از نظر منابع نفتی در مقام چهارم جهان قرار دارد و برای کاهش گازهای گلخانه ای، باید «تحول بنیادین» در بخش انرژی ایجاد کند. برنامه ایران در مرحله اول تمرکز بر بهره وری انرژی و در مرحله بعد گسترش استفاده از انواع سوخت های فسیلی با خروجی کربن کمتر، از جمله گاز طبیعی و در مرحله پایانی جایگزین کردن سوخت های فسیلی با منابع انرژی تجدیدپذیر است.
قرار است سند تعهدنامه ایران، نیازهای فنی و مالی کشور را در راستای کاهش آلودگی و همچنین تدابیر ملی که قرار است برای مقابله با تغییرات آب و هوا اتخاذ شود، با جزئیات کامل بیان نماید.
مقرر شده بود کلیه کشورها تا ابتدای ماه اکتبر، تعهدنامه خود را تقدیم کنند. تا روز سه شنبه، ۱۵۴ کشور که ۸۶ درصد از گازهای گلخانه ای جهان را تولید می کنند، برنامه های خود را برای کاهش آلودگی به سازمان ملل تقدیم کردند.
جمهوری اسلامی در اوایل پیروزی انقلاب اسلامی هدف اولین دور تحریم های آمریکا قرار گرفت. شورای امنیت سازمان ملل نیز نخستین دور تحریم های این نهاد را در ارتباط با فعالیت های هسته ای ایران در سال ۲۰۰۶ تحمیل کرد. پس از آن، آمریکا و اتحادیه اروپا از سال ۲۰۱۲ تحریم های نفتی و اقتصادی جداگانه ای را علیه جمهوری اسلامی اعمال کردند.
براساس این گزارش، دیپلمات ها و صاحب نظران پیش بینی می کنند که تحریم های مرتبط با فعالیت های صلح آمیز هسته ای ایران در پی توافق میان گروه پنج به علاوه یک و ایران در تیرماه گذشته، طی سه ماهه ی نخست سال میلادی آینده لغو خواهند شد.
لینک مستقیم خبر:

http://www.irna.ir/fa/News/81809277

 

نظر دهید