دبیرخانه مرجع صلاحیت دار ملی فناوری های اقلیم
FA EN

تصویب توافقنامه محیط زیستی پاریس با حضور ۱۹۵ کشور

بیست و یکمین اجلاس اعضای متعاهدین (COP21) کنوانسیون تغییرات اقلیم سازمان ملل متحد از تاریخ ۹ لغایت ۲۱ آذرماه ۱۳۹۴ در شهر پاریس برگزار گردید.

این اجلاس کار خود را با حضور سران بیش از ۱۴۰ کشور دنیا و با هدف دستیابی به توافق محیط زیستی فراگیر و همه جانبه آغاز نمود. دستور کار اصلی اجلاس بیست و یکم بررسی و تصویب توافقنامه­ای می­باشد که از سال ۲۰۲۰ جایگزین پیمان کیوتو خواهد شد. بر اساس مذاکرات صورت گرفته طی سال جاری میلادی و برگزاری جلسات متعدد در خصوص مفاد توافقنامه جدید، کارگروه­هایی تخصصی با حضور نمایندگان کشورهای محوریت مفاد مندرج در پیش­نویس توافق تشکیل گردید. نتایج جلسات کارشناسی در نهایت تبدیل به پیش­نویس اولیه توافقنامه شد که جهت بررسی در جلسات هیات­های بلندپایه شامل وزیران محیط زیست کشورها ارائه گردید. پس از بیان نظرات و دیدگاه­ها از سوی مقامات کشورها، در نهایت و پس از انجام دو هفته مذاکرات فشرده، توافقنامه موسوم به پاریس به تصویب ۱۹۵ کشور رسید.

این توافقنامه حاوی ۲۹ بند کلی و ۱۴۰ تصمیم و با هدف جلوگیری از افزایش بیش از ۲ درجه­ای دمای کره زمین تا پایان قرن جاری است. از جمله شروط اجرایی شدن توافقنامه پاریس؛ تصویب/پذیرش/الحاق آن از سوی حداقل ۵۵ کشور و شامل شدن ۵۵ درصد میزان انتشار گازهای گلخانه­ای می­باشد.

همچنین در این توافقنامه کشورهای توسعه یافته متعهد به تامین منابع مالی جهت کمک به کشورهای درحال توسعه به میزان سالانه ۱۰۰ میلیارد دلار از سال ۲۰۲۰ می­باشند.

توسعه و انتقال فناوری نیز از جمله محورهای کلیدی دیگری می­باشد که بر اساس آن سعی شده است تا تعهداتی جهت حمایت­های فنی و انتقال فناوری به کشورهای در حال توسعه بر اساس اولویت­بندی نیازهای فناوری آن کشورها صورت گیرد و همچنین حمایت ها مالی مربوط به آن نیز انجام شود.

برای دریافت متن کامل توافقنامه پاریس اینجا را کلیک کنید.

نظر دهید